
Produse românești prezentate la cel mai mare târg agro-alimentar din lume
Produse românești prezentate la cel mai mare târg agro-alimentar din lume, în Italia
Uleiul presat la rece Șomcuta Mare din Maramureș a fost prezent la târgul italian FICO (Fabbrica Italiana Contadina), cel mai mare târg agro alimentar din lume prin reprezentanta României, Nicoleta Mureșan. FICO Eataly World este un parc agro-alimentar permanent care se întinde pe 100.000 metri pătrați în Bologna, Italia.
Desfășurat în Italia, FICO adună vreo 80 de participanți permanenți și expozanți din toată Italia. Noi am avut norocul să primim fotografii și detalii de la Nicoleta Mureșan, care a participat la târg pentru a prezenta gama de produse românești pe care o produce familia ei, Uleiul presat la rece Șomcuta Mare. Să explorăm împreună perspectiva unor români care au participat la un târg imens și-au văzut cum se poate face promovare și vânzare la nivel național și internațional.

PlatFerma întreabă, Nicoleta Mureșan răspunde.
1. Cum ați ajuns și cum a fost la târgul FICO?
Noi am participat în regiunea Emilia Romagna, în cadrul unui proiect derulat de Consiliul Județean Maramureș, proiect denumit FoodChains4EU (Lanțuri alimentare pentru Europa), finanțat prin programul Interreg Europe. Implementarea proiectului în această fază constă în exemplificarea unor bune practici din țările partenere în proiect: România, Olanda, Anglia, Italia și Bulgaria.
Fiecare dintre aceste țări a participat cu un proiect de bună practică, ce apoi a fost dezbătut de celelalte țări: feedback, limite, neajunsuri, ce putem schimba, cum putem fi mai buni, etc.
România a fost reprezentată de 5 membri: 2 persoane din managementul de proiect, vicepreședintele Consiliului Județean Maramureș, un reprezentat din GAL (Grup de acțiune locală) și eu (n.r. Nicoleta Mureșan), ca producător de uleiuri presate la rece – cu produse inovative (pasta din semințe de dovleac/nuci și uleiul infuzat cu hribi).
2. Care a fost cel mai plăcut lucru și cel mai neplăcut pe care l-ați văzut/experimentat?
Toată șederea noastră acolo a fost de bun augur pentru că am avut ocazia să interacționăm cu oameni de specialitate, oameni cu multă experiență în domeniul alimentar, producție, agricultură, management de proiecte și implementare. Cu atât mai mult că am fost onorați să putem să ne prezentăm și noi mica afacere, printre asociații de producători sau afaceri de familie cu mult mai multă experiență și valoare în timp.
Am avut totodată ocazia să participăm și la deschiderea celui mai mare parc agro-alimentar din lume, FICO (Fabrica Italiana Contadina) Eataly World – un loc unde biodiversitatea este la ea acasă.
Are un spațiu de 100.000 de mp gândit de 5 oameni și ajuns azi la 3000 de oameni care lucrează pentru asta (aici includem tot). Este un loc unde și-au expus produsele toți marii/micii producători italieni, unde se pot cumpăra produse, se poate mânca, se pot desfășura activități sportive, copiii au locuri de joacă superb amenajate, iar în spatele clădirilor stau vaci, oi, cai, etc. tocmai pentru a crea lanțul trofic și pentru ca italienii să se reapropie de natură, să experimenteze în adevăratul sens al cuvântului ce înseamnă produs local.
Acest FICO nu este un târg, este un loc deschis permanent și mai mult, a intrat în patrimoniul UNESCO.
… ca o chestie negativă, am fost serviți cu muuult prea mult prosciuto crudo la degustări, la cine, la aperitiv … de când am ajuns acasă sunt oarecum vegană. 🙂
3. Care e diferența între ce se întâmplă în țară și ce e acolo?
Ohh… te simți ca un purice și un elefant, din păcate. Îți dai seama că în țara ta sunt încă atât de mulți pași de urmat, încât nu știi sigur când și dacă vei reuși vreodată să îi ajungi măcar… să-ți dau exemple: olandezii sunt constituiți în asociații de producători de legume de câțiva ani (zona Flevoland), toate merg ca pe roate, știe fiecare cât și ce are de făcut, se ajută, se susțin, gândesc împreună.
Italienii au câteva sute de produse recunoscute în lume și certificate de toate autoritățile de specialitate, știu să se pună în valoare, pun accent pe imagine, pe poveste, pe calitate, aproape toate sunt afaceri de familie din generație în generație.
Englezii (din Mancester) folosesc legumele în pragul expirării (prin preparare termică produsele se mai pot folosi) pentru a găti o masă de 2,10 pounds care ajunge la școli, azile, cantina din administrația publică, dar și alte locații. Iar bulgarii doresc să utilizeze cât mai eficient reziduurile ce rămân în urma procesării petalelor de trandafiri în ulei.
4. Cum au fost primite produsele voastre, Uleiul presat la rece Șomcuta Mare?
Olandezii le-au adorat, drept dovadă, în ianuarie le vom și trimite un colet 🙂 , italienii sunt mai conservatori și apreciază produsele lor mai mult, gusturile mai tari, ceea ce e și normal, dar la final totul a fost chiar bine, am fost felicitați și apreciați pentru munca pe care o depunem.
5. Cum e publicul/cum sunt oamenii acolo?
Oamenii sunt foarte eleganți. 🙂 Și sunt foarte interesați de produse naturale, de apropierea și revenirea la natură, de promovarea produselor lor locale.
6. Care a fost cel mai important lucru pe care l-ați învățat?
Cel mai important lucru e să crezi că se poate să dezvolți o afacere, să te înconjuri de oameni care vorbesc aceeași limbă cu tine (profesional vorbind), să poți să te motivezi mereu să treci peste fiecare hop ce apare în afacere, iar calitatea produsului tău să rămână de necontestat, chiar dacă urci și evoluezi.
7. Cu ce motivație v-ați întors acasă pe care vreți s-o dezvoltați?
Dorim să găsim finanțare, să înregistrăm produsele și logo-ul la OSIM și să aplicăm feedback-ul pozitiv pe care l-am primit acolo de la ceilalți parteneri.
Resurse: FICO Eataly World |
Descoperă Uleiul presat la rece Șomcuta Mare din Maramureș:
Descoperă beneficiile folosirii uleiului presat la rece în rutina zilnică:
