Fermier pe Facebook VS Fermier pe Instagram, promovare fermieri romania

Fermier pe Facebook VS Fermier pe Instagram – unde se promovează fermierii?

Fermier pe Facebook vs Fermier pe Instagram – sau ambele? Dacă ești fermier, unde te promovezi? Cum faci asta? Îți faci un cont și pui poze, scrii ce apuci, din când în când, ajungi să faci outsourcing la promovare sau ai o strategie și postezi cu intenții clare, îți construiești o gașcă de clienți care te și vizitează, interacționezi cu alți fermieri și participi la târguri, evenimente, schimburi de experiențe între ferme, cursuri de îmbunătățire a fermei și a ta personală?

Un fel de „from 0 to HERO” posibil cu ajutorul internetului. Doar că mulți se pierd în paradoxul alegerilor. Să rămânem la cele două concurente din aceeași gospodărie – Meta.

Ambele platforme de socializare sunt ale nou-numitului „Meta”, viitorul pe care-l imaginează Mark în realitatea virtuală care pare că se tot dezvoltă – doar că utilizatorii, preferințele lor și felul în care transmiți mesajele diferă. Ca utilizator, pe Instagram ești „pe cont propriu”, pe Facebook ai grupuri și alte unelte de conectare în comunitate.

Fermier pe Facebook

VS

Fermier pe Instagram

– unde se promovează fermierii?

Doar că aici vorbim despre cum se promovează și cât de vizibili sunt fermierii români pe cele două rețele de socializare. Am scris mai demult despre 21 de Producători Autohtoni de găsit pe Facebook (articol din 2015) și Ferme din România pe Instagram (articol din 2017) și abia am găsit pe atunci conturi care să spun că erau ceva care poate fi inclus într-un obicei construibil:

  • fie nu aveau o intenție strategică și nu duceau la vânzare (că de aia muncesc toți oamenii ăștia și mai trebuie să fie și online să afle lumea de produse),
  • fie nu erau active, cum se poate întâmpla (mai ales dacă nu ești în sezon de producție și vânzare),
  • fie nu erau plăcute din punct de vedere vizual, astfel încât era greu de citit pe o poză o listă întreagă de produse sau postau și alte lucruri decât cele la care te-ai aștepta atunci când urmărești un cont de socializare.

Doar că din 2014 și până acum s-au schimbat multe în online. Acum fermierii au învățat din mers cum să folosească rețelele de socializare, s-au adaptat frumos și, adevărul e că devine și plăcut să îți exprimi creativitatea prin promovare. Văd la mulți fermieri români că s-au adunat în cooperative, asociații, grupuri, s-au împrietenit fie și doar online. Lucrurile s-au schimbat. În bine. Și spun în bine pentru că e atât de ușor să comanzi de la producători locali, că acum începem să ne confruntăm cu paradoxul alegerilor.

Tu alegi ce și cum cumperi, cum te organizezi, cu cine te împrietenești, pe cine susții și cui îi dai banii tăi – până la urmă, banii tot îi dai, că trebuie să mănânci. Îi dai cuiva care îți aduce hrana de departe, pe care nu-l vei cunoaște niciodată și habar n-ai dacă nu e vreun utilaj controlat de inteligență artificială. Scuze, încă nu am ajuns acolo. Dar ambele platforme de socializare funcționează cu algoritmi inteligenți artificial – cumva îmi e greu să uit partea asta.

Deocamdată avem oameni care, pe lângă că muncesc pământul la sat, ne mai și aduc la bloc, în orașe, produsele alea de le-ai văzut de câți ani pe internet, ba chiar ai fost la ei în gospodărie de câteva ori, ai vorbit cu cei care-și cresc hrana despre bune și rele, ai început să înțelegi că sunt diferiți de tine, care nu lucrezi pământul, nu crești animale, fugi de albine, și nu-și faci griji când nu plouă pentru că e soare și asta înseamnă că e frumos afară. 🙂

Pe ce rețele de socializare ne intersectăm cu fermierii români?

Nu spun că lucrurile nu funcționau, vorbim despre felul în care fermierii înglobează tot mai mult marketing, copywriting, branding și sunt tot mai atenți să rămână în fața clienților pe social media. E chiar fain să ai în feed o grămadă de bunătăți din grădini, gospodării, din câmpuri de lavandă dacă te încântă lucrurile astea. Și, pentru ca ele să existe, cineva trebuie să le creeze: să facă o fotografie care să-ți lase gura apă, să facă un reel pe Instagram ca să folosească trendul pe care-l împinge chiar Instagram să-și promoveze noul feature, să aranjeze frumos lista de produse disponibile săptămâna asta pentru livrare. (Câte cuvinte englezești am folosit, doar că nimeni nu folosește o traducere a lor – cum e Reel tradus în română? Nu e :))) )

Fermier pe Facebook vs Fermier pe Instagram

Tu unde urmărești fermierii?

Visurile noastre pot fi diferite, la fel și perspectiva, dar fiecare dintre noi caută oameni cu care comunicarea să fie ușoară, fluidă, direcționată înspre rezolvarea „problemelor” ca pe un puzzle, ca în joacă. 💚

Și când găsești oameni cu care poți comunica plăcut și îți mai și aduc hrană proaspătă – ba chiar aștepți cu nerăbdare să vă reîntâlniți – atunci știi că ai marele noroc de a-ți fi găsit oameni de la care să înveți.

Sunt curioasă, poate îmi spuneți în comentariile de mai jos: unde urmăriți voi fermieri – pe Facebook sau pe Instagram? Pe amândouă?

Până una-alta, și PlatFerma e pe rețelele astea două:

Aici găsești cele două articole scrise pe vremea când erau puțini fermieri locali pe Facebook și Instagram. Unii încă există, alții au renunțat:

Fermier pe Facebook VS Fermier pe Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Main Menu